Współcześnie trudno wyobrazić sobie krajobraz miast bez umieszczonych w nim reklam zewnętrznych. Napotkać można je nie tylko na budynkach, ale także tablicach, płotach a niekiedy nawet w powietrzu. Czym wobec tego jest reklama zewnętrzna, jakie są jej funkcje oraz jakie formy reklamy zewnętrznej są obecnie najpowszechniejsze?
Reklama zewnętrzna — definicja i jej historia
Reklama zewnętrzna to jedna z wielu form przekazu reklamowego, który w tym przypadku ma za zadanie dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców poza ich domami. Dlatego też najczęściej umieszczana jest ona w pobliżu ruchliwych ciągów komunikacyjnych, w centrach handlowych lub w centrum miasta. Jej skuteczność opiera się na braku nachalnego atakowania potencjalnych klientów reklamujących się firm, a jedynie na częstym ich kontakcie z danym przekazem reklamowym. Przez co podświadomie budowana jest w nich świadomość danej marki lub oferty.
W Polsce reklamy zewnętrzne zaczęto stosować powszechnie w 1991 roku, jednak one same mają swoje początki o wiele wcześniej, już w czasach starożytnych. Rozkwit znanej współcześnie formy reklamy zewnętrznej zawdzięczamy natomiast amerykanom, którzy rozpropagowali ją najpierw w swoim kraju, a następnie na całym świecie.
Jakie formy reklamy zewnętrznej można wyróżnić?
Obecnie wszelkiego rodzaju formy reklamy zewnętrznej stanowią w naszym kraju 6% całego rynku reklamowego. Różnorodne rodzaje reklamy zewnętrznej, które wykonuje między innymi DRW Studio sprawiają natomiast, że niemal każda firma jest w stanie wybrać z nich coś dla siebie.
Najczęściej stosowane rodzaje reklamy zewnętrznej w przestrzeni publicznej to jednak:
- litery podświetlane i niepodświetlane, które oznaczają siedziby firm, lokalizacje sklepów lub godziny ich otwarcia, przyciągając tym samym klientów,
- kasetony, które wykonywane mogą być z takich materiałów jak dibond, szkło akrylowe, plexi, aluminium czy płyta MDF, pozwalające na stworzenie reklamy zewnętrznej w niemal dowolnym kształcie, w tym także podświetlanej za pomocą modułów LED,
- pylony, w szczególności wykorzystywane przez stacje paliw do prezentowania cen oraz wskazywania do nich drogi, przyjmujące formę pionowej reklamy zewnętrznej,
- tablice reklamowe, w formie jednowymiarowej, które w zależności od modeli mają umieszczoną stałą reklamę lub możliwą do wymiany poprzez np. podmianę plakatów,
- szyldy wykorzystywane do oznaczania siedziby firm, sklepów czy ich oferty,
- banery, umieszczane najczęściej na ogrodzeniach lub rozwieszone na konstrukcji budynku,
- folie okleinowe, pozwalające umieścić reklamę na witrynach sklepowych czy oknach firm, a także samochodach.
Omawiając rodzaje reklamy zewnętrznej, nie można także zapomnieć o bilbordach, które są najczęściej z nimi kojarzone.
Podsumowując, pomimo wielu różnorodnych współczesnych metod reklamowania się przez firmy, tradycyjne formy reklamy zewnętrznej wciąż cieszą się dużą popularnością, przede wszystkim ze względu na stosunek ich ceny do ilości odbiorców, do których są one w stanie dotrzeć.