Pojęcie brandingu jest doskonale znane każdej firmie, która dąży do sukcesu. Bez niego trudno marzyć bowiem o powołaniu do życia silnej i pozytywnie kojarzącej się odbiorcom marki, która będzie wprost skazana na sukces. Sam branding to nie tylko samo logo i system identyfikacji wizualnej, lecz także szereg innych, nie mniej istotnych elementów, które wspólnie składają się na to, czym jest dana marka oraz jakie wartości przyświecają jej obecności na rynku. Aby przeprowadzić skuteczny banding, warto skorzystać ze wsparcia specjalisty z tej dziedziny – agencji brandingowej.
Branding nie jedno ma imię. Jak możemy go zdefiniować?
Branding to złożony i skomplikowany proces, który przeprowadza każda marka – bez względu na to, czy robi to świadomie, czy nie. Najprościej możemy go zdefiniować jako całokształt działań planowanych i podejmowanych w celu nadania marce konkretnego wizerunku. Świadome i celowe kreowanie wizerunku marki jest sednem brandingu oraz jego głównym celem. Jeśli proces ten przebiega w ustalony i zaplanowany sposób, marka może uzyskać korzystny, pozytywnie postrzegany przez klientów wizerunek, który będzie „pracował” na jej korzyść. Jeśli natomiast będzie go kształtowała nieświadomie, istnieje ryzyko, że efekt będzie odmienny od oczekiwanego.
Każdy przedsiębiorca dąży do nadania swojej marce jak największej rozpoznawalności. To jeden z kluczy do sukcesu, który sprawia, że grono klientów marki może stale się powiększać, a ona sama rosnąć w siłę i rozwijać się na wszystkich płaszczyznach. Do osiągnięcia tego celu wykorzystywany jest branding, który jest procesem wymagającym, jednak zdecydowanie wartym inwestycji. Dzięki niemu firma może czerpać korzyści przez wiele lat i zyskać przewagę nad konkurencją już na początkowym etapie swojego istnienia. Branding polega na opracowaniu i wcieleniu w życie wszystkich działań związanych z tworzeniem marki oraz budowaniem jej świadomości wśród odbiorców.
Co powstaje w efekcie brandingu?
Na branding składa się wiele elementów. Są to zarówno elementy widoczne na pierwszy rzut oka, jak i te całkowicie niematerialne. W trakcie procesu projektowane są elementy graficzne, które będą identyfikowały markę oraz odróżniały ją od konkurencji – są to m. in. logo i pozostałe składniki wchodzące w system identyfikacji wizualnej. Bardzo ważnym elementem brandingu jest jednak także sama nazwa marki, która musi być łatwa do zapamiętania oraz wyjątkowa. W toku brandingu powstaje także hasło reklamowe.
Elementy wizualne są ujęte w jednym dokumencie. Jest to tzw. księga znaku, która zawiera szczegółowe instrukcje dotyczące reprodukcji symboli graficznych danej marki. Jej posiadanie jest bardzo istotne, gdyż gwarantuje marce spójność w komunikacji wizualnej z odbiorcami.
Stworzenie od podstaw tego wszystkiego wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale także dużej wszechstronności. O kompleksowy branding w dzisiejszych czasach dba szereg specjalistów – od specjalistów ds. marketingu i reklamy, poprzez grafików i programistów, na ekspertach ds. wizerunku kończąc. Nie oznacza to jednak, że firma marząca o profesjonalnym brandingu, musi zatrudnić ich wszystkich w swoich szeregach – wszystkimi nimi dysponuje bowiem profesjonalna agencja brandingowa.