Profil zaufany ePUAP – co to jest i jak założyć?

    Chcą załatwić sprawy w urzędach, ZUS-ie, a nawet w urzędzie gminy, najczęściej trzeba wyjść z domu. Teraz jednak można tego dokonać przez Internet. Wystarczy skorzystać z profilu zaufanego ePUAP.

    Co to ePUAP?

    ePUAP to ogromne udogodnienie podczas załatwiania wielu spraw urzędowych.

    Profil zaufany ePUAP to po prostu elektroniczny podpis, mający służyć do podpisywania podań oraz wniosków składanych do podmiotów (to jest urzędów) publicznych. To bezpłatna platforma, która umożliwia kontakt z urzędnikami oraz gwarantuje załatwienie swoich spraw bez konieczności wychodzenia z domu i stania w kolejkach.

    ePUAP to skrót od nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Są na niej udostępniane usługi urzędowe.

    Co można zyskać z pomocą ePUAP?

    Za sprawą ePUAP, istnieje możliwość skorzystania z usług urzędowych szybko, bezpieczne oraz wygodnie. Można na platformie sprawdzać na bieżąco statusy spraw i wniosków, odbierać oraz wysyłać urzędową korespondencję, a także załatwiać swoje sprawy w urzędach.

    ePUAP jest też używany do identyfikacji osób w systemach teleinformatycznych.

    Usługi na ePUAP oferują m.in. ZUS, UP, KRK, US, NFZ, a także samorządy oraz urzędy administracji publicznej oraz instytucje publiczne.

    Jak założyć profil zaufany ePUAP?

    Założyć można profil zaufany przez komputer.

    Założenie profilu ePUAP jest bardzo proste. Wystarczy wejść na stronę https://pz.gov.pl/, a następnie wypełnić dane. Założenie konta powoduje automatyczne wygenerowanie wniosku o utworzenie profilu zaufanego.

    Osoby, które posiadają już tam konto, a nie mają go aktywnego, mogą zalogować się do systemu i w zakładce “Mój profil zaufany” złożyć wniosek o jego założenie. W ciągu czternastu dni od daty złożenia wniosku należy osobiście udać się do puntu potwierdzającego, aby potwierdzić założenie profilu. Warto mieć wówczas przy sobie ważny dokument tożsamości.

    Dla zainteresowanych warto wspomnieć, że istnieje możliwość założenia oraz potwierdzenia profilu za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wykaz punktów potwierdzających (stacjonarnych) można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych gmin.

    Piotr Karwinowski

    Leave a Reply

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *