YouTube to absolutny numer 1 wśród serwisów wideo na świecie. Również w Polsce cieszy się popularnością, a każdego roku korzysta z niego kilkadziesiąt milionów użytkowników. Tym samym jasnym jest, że kampanie reklamowe w tym serwisie mają ogromny potencjał. Na marketing wideo decydują się małe i średnie firmy, ale też korporacyjni giganci. Ile kosztuje reklama na YouTube? Czy każdy może się na nią zdecydować i co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Sprawdźmy!
Reklama na YouTube – specyfika
YouTube bez wątpienia jest najpopularniejszym portalem internetowym. Według statystyk ma ponad 2 miliardy użytkowników na całym świecie, co oznacza, że dociera do ponad 1/3 wszystkich posiadaczy łącza internetowego. Łatwo więc przekalkulować, że stanowi potężne medium reklamowe – szczególnie, gdy marketing jest kierowany do grup wiekowych 12-40 lat. Młodzi chętniej wybierają właśnie YouTube aniżeli stacje telewizyjne, radio czy prasę.
Pliki wideo i audio mają obecnie ogromną siłę. Kanały z filmami i podcastami zyskują coraz większą popularność, a co więcej, użytkownicy nie tylko poszukują w nich rozrywki, ale i treści edukacyjnych, rozwijających i motywujących. Jest to zatem optymalne środowisko dla reklamy, która może być kierowana do odbiorców o różnych potrzebach.
Możliwości płatnych treści na YouTube docenia coraz więcej firm, niezależnie od branży. Na YouTube można znaleźć bowiem zarówno testy smartfonów, jak i instrukcje zakładania soczewek, poradniki wykonywania dekoracji DIY czy relacje z wizyt w restauracjach. Każda branża znajdzie tam miejsce dla siebie. Trzeba tylko wiedzieć, po jakie rozwiązania sięgnąć i co się opłaci. Poniżej analizujemy, ile kosztuje reklama na YouTube i jak dobrze wykorzystać ten kanał, by nie przepalić budżetu.
Rodzaje reklam YouTube
Kampanie na YouTube to jedna z najskuteczniejszych form budowania świadomości oraz pozyskiwania klientów. Platforma ma szeroką politykę reklamową, dzięki czemu możliwa jest publikacja nawet bez dużego budżetu. Do wyboru reklamodawcy mają różne opcje: reklamy displayowe, nakładki reklamowe, pomijalne TrueView In-Stream, In-Stream i Bumper Ads bez możliwości pominięcia czy karty sponsorowane.
Modele rozliczania reklam YouTube
Formaty reklamowe na YouTube mają różne modele rozliczania. Najczęściej stosowany jest Cost Per View (CPV), gdzie płaci się za każde wyświetlenie reklamy w całości. To nie jedyna opcja – np. w kampaniach wizerunkowych stosowane są także rozliczenia Cost Per Mile (za każdy tysiąc wyświetleń) czy w kampaniach, gdzie ważna jest reakcja: CPI (Cost per Interaction), czyli model, w którym reklamodawca płaci za każde kliknięcie skutkujące przekierowaniem.
Ile kosztuje reklama na YouTube?
Odpowiedź brzmi: dokładnie tyle, ile reklamodawca postanowi za nią zapłacić, gdyż to on wskazuje budżet, w którym się porusza. Ceny kampanii na YouTube są różne, ale szacunkowo przyjmuje się, że pojedyncze wyświetlenie reklamy to koszt ok. 0,05 – 0,15 zł. Co jednak istotne, rozliczanie odbywa się o realne wyświetlenia, a więc nie trzeba obawiać się wydatków za pominięte spoty. Kluczowe jest tu jednak precyzyjne targetowanie reklamy – ta powinna trafiać tam, gdzie znajdują się osoby zainteresowane firmą, produktem lub usługą.