Olej silnikowy stosuje się do smarowania, czyli minimalizowania tarcia występującego pomiędzy współpracującymi ze sobą ruchomymi elementami silnika. Współczesne oleje silnikowe mają jednak jeszcze szereg innych zastosowań. Wśród najważniejszych można wyliczyć ochronę przed korozją, chłodzenie oraz mycie wnętrza silnika. Więcej na ten temat znajdziesz w poniższym artykule.

Jak chronić nasz silnik?

Olej przede wszystkim utrzymuje odpowiednią temperaturę i chroni silnik przed rdzą. Dodatkowo wstrzymuje także odkładaniu się wewnątrz silnika wszelkiego rodzaju osadów i zanieczyszczeń. Aby utrzymać warstwę samru lub oleju między pracującymi elementami, można zastosować różne rozwiązania. Smar lub kubota olej powinien tworzyć tak zwany film olejowy, czyli cienką warstwę smarującą, która nie daje się wypchnąć spomiędzy powierzchni, mimo dużych nacisków i prędkości funkcjonowania. Smar lub olej powinien być więc, na pierwszy rzut oka, lepki czy kleisty z trudnością spływający z powierzchni, na której się znajdzie. Lepki olej dobrze smaruje, ale tylko wtedy, gdy już się znajduje pomiędzy elementami. W miejscach, gdzie nie można zastosować smarowania ręcznego, stosuje się smarowanie pod ciśnieniem. Dotyczy to przede wszystkim wałków rozrządu w silnikach i ułożyskowania wału korbowego. Olej pod ciśnieniem, który jest w stanie tworzyć film olejowy, zawsze znajduje się pomiędzy panewką i wałem, o ile pracuje pompa oleju oraz oczywiście napędzający ją silnik. Dobry kubota olej powinien uszczelniać przestrzenie między tłokiem a cylindrem, chronić elementy silnika przed korozją, neutralizować kwaśne produkty spalania paliwa,  utrzymywać silnik w czystości, zapobiegać powstawaniu laków i osadów i dobrze odprowadzać ciepło ze wszystkich miejsc w silniku, gdzie wzrasta temperatura na skutek tarcia.

Oleje silnikowe i ich typy

Biorąc pod uwagę bazę oraz rodzaj dodatków uszlachetniających, które powodują, że silnik się zużywa wolniej można rozróżnić trzy typy olejów: półsyntetyczne, mineralne, i syntetyczne. Olej mineralny to rodzaj oleju, który zalicza się do klasy ekonomicznej, gdyż jego produkcja jest najtańsza. Ten rodzaj oleju ma mniejszą rezystencję na wysokie temperatury i łatwiej traci tzw. film olejowy przez co gorzej smaruje. Jako skutek powoduje tarcie różnych elementów silnika, jego szybsze zużycie i wzrost temperatury. Jest to dobre rozwiązanie w przypadku starszych silników. Konstrukcje mające swoje lata zużywają więcej oleju, który może też wyciekać. Posiadając mniejszą zawartość środków czyszczących olej mineralny jest bardziej zwarty, przez co ma mniejszą możliwość do przeciekania przez stare uszczelki. Olej półsyntetyczny bazuje na syntetycznej technologii produkcji. Znajduje się w nim o więcej dodatków uszlachetniających niż w oleju mineralnym. Półsyntetyk jest dobrym rozwiązaniem, gdy szukamy czegoś więcej niż olej mineralny, ale nie chcemy inwestować dużo pieniędzt w najlepszy olej syntetyczny. Najwyższej jakości olejem jest olej syntetyczny. Do jego produkcji wykorzystywane są najlepsze procesy produkcyjne oraz dobre gatunki ropy naftowej.

Oleje syntetyczne są bardzo popularne i z tego powodu producenci zwracają swoją uwagę na nie, stale pracując nad ich udoskonalaniem. Syntetyki cechują się wysoką odpornością na wysokie temperatury, ponieważ nie odkładają się na częściach silnika oraz posiadają duży nacisk smarowanych powierzchni. Jako efekt elementy są lepiej zadbane i czystsze oraz nie trzeba ich tak często wymieniać, jak w przypadku pracy na innych olejach. Oleje syntetyczne zużywają się o wiele wolniej i konserwują swoje właściwości również w niskich temperaturach, dlatego silniki, które używają tego typu olej doskonale radzą sobie również zimą.

filtr cząstek stałych dpf najnowszych silników diesla wyposażonych silników diesla zgodnych silnikach spełniających poprzednie normy filtr cząstek stałych układy oczyszczania spalin

ilość olejów silnikowych potrzebnych utlenianie pozwala uniknąć tworzenia olej przekładniowo hydrauliczny 

Udostępnij

O autorze