Zdobywanie nowych oraz utrzymywanie starych klientów jest podstawowym zadaniem firm z branży produkcyjnej i handlowej. Do tego celu wykorzystuje się różne akcje promocyjne. Coraz więcej osób decyduje się na programy lojalnościowe. Na czym polega program lojalnościowy dla firm? Jak go wykorzystać do zwiększenia zysków?

  1. Jakie są rodzaje programów lojalnościowych?
  2. Program lojalnościowy dla firm
  3. Zalety programu lojalnościowego

System lojalnościowy to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi w strategiach marketingowych.

Jakie są rodzaje programów lojalnościowych?

Programy lojalnościowe są długotrwałymi działaniami marketingowymi, które mają na celu wzmocnienie albo zbudowanie relacji z klientami oraz nagrodzenie tych, którzy z perspektywy firmy są najlepsi. Poznanie preferencji klientów indywidualnych pomaga w stworzeniu skutecznych programów lojalnościowych. Jak działa program lojalnościowy? Sam mechanizm działania różni się w zależności od różnych czynników, np. bodźców, które stymulują daną grupę docelową. Można zorganizować następujące programy:

  • tradycyjny, w którym uczestnicy otrzymują nagrody w zamian za wydawaną gotówkę;
  • oparty na zdobywaniu poziomów, czyli taki, w którym uczestnicy uzyskają dostęp do lepszych nagród i większych korzyści w miarę realizowania następnych zadań;
  • oparty na korzyściach dla wszystkich uczestników, bez względu na to, jak długo uczestniczą w programie;
  • program wykorzystujący mechanizmy grywalizacyjne; uczestnicy mają w nim do czynienia z fabułą gry, wykonują konkretne zadania, zbierają punkty albo inne odznaki, które potwierdzają doświadczenie w programie;
  • program hybrydowy, czyli taki, który łączy cechy dwóch albo większej ilości programów.

Oprócz wyżej wymienionych istnieją też tzw. programy koalicyjne czy parasolowe służące skupieniu niezależnych marek lub brandów, które należą do tej samej sieci. Odwiedź https://www.sodexo.pl/lojalnosc-i-motywacja-w-biznesie/programy-lojalnosciowe-czym-sa/ i dowiedz się więcej.

Program lojalnościowy dla firm

Zastanawiasz się, kto korzysta z programów lojalnościowych? Współcześnie korzystają z nich małe, średnie i duże firmy, zarówno te z sektora B2B (business-to-business), jak i B2C (business to client). Coraz częściej badacze zwracają uwagę, że w relacjach B2B stawia się na partnerstwo, a firmy bardzo chętnie korzystają z programów lojalnościowych. Przedsiębiorcy, podobnie jak klient detaliczny, doceniają, kiedy ich partnerzy oferują dodatkową wartość w postaci różnego rodzaju bonusów i nagród za zaangażowanie. Dlatego warto zaproponować im udział w dedykowanym programie i zyskać lojalnego partnera. Program może być również skierowany do konsumentów, partnerów oraz pracowników czy współpracowników.          

Zalety programu lojalnościowego

Atrakcyjny program lojalnościowy jest bardzo opłacalnym sposobem na zatrzymanie obecnych klientów. Trzeba pamiętać, że pozyskanie nowego klienta może kosztować nawet 10 razy więcej, niż utrzymanie obecnego! Oprócz tego programy lojalnościowe mogą podnieść przychody poprzez zwiększenie częstotliwości rekomendacji, które są wystawiane przez samych klientów i powtarzających się zakupów. W programach lojalnościowych można też budować wiarygodność społeczną.

Udostępnij

O autorze