Jednym z kluczowych elementów prowadzenia działań z zakresu budowania świadomości marki jest monitoring mediów. Każdy przedsiębiorca chciałby wiedzieć, kiedy i za co skrytykowano jego firmę, a także jakie działania zostały docenione przez jej grupę docelową. Jest to ważne zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy jedna opinia może zostać podana dalej przez tysiące użytkowników w mediach społecznościowych i szybko rozprzestrzenić się w sieci. Monitoring mediów jeszcze nigdy nie był tak ważny.

Czym jest monitoring mediów i dlaczego ma znaczenie?

Monitoring mediów to jedno z narzędzi wykorzystywanych przez specjalistów ds. PR. Wspiera on działania komunikacyjne i promocyjne. Dawniej sprowadzał się głównie do analizy mediów tradycyjnych (prasa, radio, telewizja – zwłaszcza na szczeblu lokalnym), ale dziś dodatkowo wymaga śledzenia internetowych kanałów komunikacji, tj. blogi, fora, portale internetowe, a przede wszystkim media społecznościowe. Niezwykle istotne jest całościowe podejście do tematu: podchwycony w mediach społecznościowych wpis może szybko stać się tematem poważnego artykułu prasowego, a nawet wiadomości w jakimś programie informacyjnym. Umiejętne wykorzystanie monitoringu mediów pozwala prowadzić skuteczne działania promocyjne, a w razie problemów – podjąć szybką reakcję i „ugasić pożar” wokół marki, zanim się rozprzestrzeni.

Do czego możesz wykorzystać monitoring mediów?

Zastosowanie monitoringu mediów może być bardzo szerokie. Stałe analizowanie treści udostępnianych przez odbiorców produktów lub usług pozwala przede wszystkim sprawdzać trendy rynkowe  i udoskonalać własną ofertę. Możemy np. docierać do opinii i recenzji naszych produktów na forach lub blogach eksperckich i sprawdzać, jakich usprawnień oczekują od nas konsumenci. Badając rynek, możemy poznać też potrzeby specyficznej grupy docelowej i w oparciu o te informacje będziemy mogli przygotować skuteczną strategię promocyjną – tym samym pozyskamy sobie nowych klientów. Oczywiście, monitorowanie komunikatów na temat naszej marki powinno też służyć budowaniu reputacji. Szybka reakcja na negatywne opinie pozwoli nam uchronić się przed stratą klientów i zaufania do naszego brandu. To tylko kilka przykładów, które pokazują, jak szerokie może być wykorzystanie tego narzędzia PR. 

Dlaczego firmy zdają się w tym zakresie na pomoc profesjonalistów?

Ciągłe śledzenie treści na temat marki wymaga czasu i odpowiedniego zestawu narzędzi. Inaczej analizuje się komunikaty w tradycyjnych mediach, inaczej te w internecie. Dzięki specjalnym programom, którymi dysponują profesjonalne agencje public relations, jak np. Consulting’n more, można zdecydowanie łatwiej przyglądać się temu, co inni o nas mówią. Dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się powierzyć troskę o dobre imię własnej marki profesjonalistom. Jest to również o tyle ważne, że eksperci będą mogli pokierować nas i wskazać, w jaki sposób możemy efektywnie wykorzystać monitoring mediów do własnych celów. Już na początku będziemy musieli określić cel, który chcemy osiągnąć dzięki analizie komunikatów prasowych, jak np. udoskonalenie produktu, ochrona dobrej reputacji, ocena skuteczności działań marketingowych itd. Na tej podstawie specjaliści opracują i wdrożą odpowiednią strategię i sposób analizowania treści, by w rezultacie przedstawić nam raport i rekomendacje, których wdrożenie przybliży nas do osiągnięcia postawionego celu.  

Udostępnij