Firmy, które odnoszą sukcesy, często mają jedną wspólną cechę: ich oferta ma unikalny USP, który wyróżnia je na tle konkurencji. To coś powinno znaleźć się również w Twojej ofercie. Dowiedz się, co to jest USP produktu i jak wykorzystać je z zyskiem.
Co to jest USP produktu?
USP to akronim od Unique Selling Proposition, czyli unikalna propozycja sprzedaży lub inaczej unikalna cecha danej oferty. Może to być więc wszystko, co czyni Twój produkt wyjątkowym i dodaje mu wartości. W ten sposób przekazujesz klientowi obietnicę dobrej sprzedaży. Pokazujesz mu, jakie dodatkowe korzyści przynosi zakup produktu u Ciebie w porównaniu z konkurencyjnymi ofertami.
Jak wygląda unikalna propozycja sprzedaży?
Unikalna propozycja sprzedaży to tak naprawdę marketingowa i psychologiczna taktyka promowania danej oferty, która mówi klientowi, dlaczego potrzebuje produktu. Jest ona obietnicą, która przekonuje, że dana rzecz jest warta jej zakupu.
Poniżej znajdziesz kilka przykładów dobrego USP produktu.
- Nadawanie, odbieranie i zwrot paczek – łatwe jak nigdy wcześniej (DPD).
- Czekolada mleczna rozpływa się w ustach, a nie w dłoni (M&M’s).
- Jesteśmy jedną z 12 najdłużej istniejących linii lotniczych na świecie (LOT).
- Hotel w sercu Warszawy (Sheraton Grand Warsaw).
- Załóż konto i zacznij zarabiać. Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu (płatności Dotpay).
Powyższe hasła nawiązują do zalet danego produktu lub korzyści, jakie może przynieść klientowi. Dobra USP pomaga klientom podejmować decyzje zakupowe, a firmom sprzedawać i czerpać zyski.
Co można promować w ramach USP produktu?
Za pomocą USP możesz pokazać klientom, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i ich produktów oraz co czyni Twój produkt lepszym. Jest to szczególnie ważne w marketingu, ponieważ firmy z dobrym USP skupiają się na podkreślaniu unikalnych wartości swoich produktów.
Często są one reklamowane jako cechy szczególne, które wyróżniają produkt na tle konkurencji. USP można zatem również określić jako przewagi nad konkurencją. Mogą to być m.in.:
- wyjątkowa jakość produktu,
- szczególna forma lub funkcja,
- zastosowane innowacje techniczne,
- unikalna metoda produkcji,
- certyfikaty jakości,
- atrakcyjna cena,
- zrównoważony rozwój,
- pozytywne recenzje i opinie klientów,
- pakiet dodatków,
- darmowe, rozszerzone gwarancje,
- ekologiczne opakowanie,
- szybki zakup (np. dostęp do różnych form zapłaty np. https://www.dotpay.pl/metody-platnosci),
- darmowa dostawa.
Jak zyskać dzięki strategii USP?
Jeśli rzeczywiście chcesz znaleźć naprawdę dobre, unikalne propozycje sprzedaży i czerpać z nich zyski, musisz zadbać o dobrą USP. Najlepszym sposobem na to jest analiza grupy docelowej i konkurencji. Powinieneś również sprawdzić, jakie specjalne funkcje posiada Twój produkt i szczegółowo je wymienić. Podkreślaj te aspekty, których szukają klienci: nowość, jakość, wyjątkowość, funkcje specjalne, pozytywne recenzje czy też oszczędność czasu podczas zakupów.
Pamiętaj, że dobra USP sprawi, że produkt odniesie sukces tylko wtedy, gdy oferta pozostanie na dłużej naprawdę wyjątkowa i wiarygodna.