Etykieta, zaraz po produkcie, na którym się znajduje, jest jego najważniejszą częścią. Nie tylko ma informować o nazwie, producencie czy składzie, ale też przyciągać kupującego, zatem drukarnie prześcigają się w oferowaniu najróżniejszych rodzajów podkładów i uszlachetnień.
Różne kształty, podłoża i efekty.
Nawet najprostszą etykietę można wykonać na wiele sposobów. Przede wszystkim – podłoże.
- Ekonomiczny papier, trwalsza folia.
Jeśli etykieta nie musi być trwała, najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem będzie druk na papierze. Jeśli jednak opakowania, na których są naklejane, są często wystawiane na działanie czynników atmosferycznych albo zawierają substancje, które po wylaniu mogłyby naklejkę zniszczyć – warto zdecydować się na druk na folii.
Każda drukarnia etykiet ma w ofercie kilka rodzajów folii. Najpopularniejsza jest folia polipropylenowa, dostępna w kolorze białym lub przezroczystym. Jest bardzo trwała i odporna na wilgoć, tłuszcz i uszkodzenia mechaniczne. Innym rodzajem folii jest folia PET. Jest droższa, ale bardziej odporna od folii polipropylenowej i najczęściej używa się jej w przemyśle dzięki większej odporności na wysokie temperatury i bardziej agresywne środki chemiczne.
- Kształt
Etykiety najczęściej mają kształt okrągły, owalny lub prostokątny, ale wiele drukarni może wykonać również nieregularne i najbardziej wymyślne kształty. Wszystko kwestia ceny, więc zanim zaczniemy projektować taką wyjątkową naklejkę, warto skontaktować się z drukarnią, czy będzie ona możliwa w regularnej produkcji i jaki będzie jej koszt.
Wyróżnij się
Zarówno wykończenia etykiet, jak i uszlachetnienia mogą sprawić, że nasze naklejki będą przyciągać wzrok konsumentów.
- Laminacja i lakier UV
Pokrycie etykiety laminatem przedłuży jej trwałość, zwłaszcza w przypadku podłoża papierowego. Nałożona folia może być błyszcząca, co dodatkowo nasyci kolory, lub matowa. Lakier UV ma podobne właściwości, co laminat, a przy okazji sprawi, że naklejka będzie mocno błyszczeć.
- Tłoczenia, lakier wybiórczy i folia hot.
Chcąc przyciągnąć uwagę na nasz produkt, warto zastosować przynajmniej jedno uszlachetnienie. Dzięki tłoczeniu logo firmy lub inne elementy mogą być wypukłe, co będzie wyczuwalne pod palcami. Zastosowanie matowego laminatu i wybiórczego lakieru UV sprawi, że etykieta będzie elegancka i obracając produkt zwrócimy uwagę na przykład na błyszczące napisy. Wybiórcza folia złota lub srebrna doda etykiecie wyjątkowości i szlachetności.
Gdzie drukować?
Najbardziej wymyślny rodzaj etykiet wykona dla nas drukarnia flexo. To szczególny rodzaj drukarni, mający możliwość druku na różnych podłożach stosując zabezpieczenia i uszlachetnienia w jednym procesie produkcyjnym, co sprawia, że druk średnich i dużych nakładów tego samego projektu jest stosunkowo tani.
Technologia daje nam ogromne możliwości na wyróżnienie naszego produktu, zatem wszystko w rękach grafika, który podkreśli jego wyjątkowość odpowiednim projektem etykiety.