Etykieta to wizytówka produktu, która może wpływać na decyzje podejmowane przez klientów. Właśnie dlatego dobrze jest znać różne rodzaje etykiet dostępnych na rynku, a także wiedzieć, które wybrać dla swoich produktów.
Historia rynku etykiet
Obecnie w Polsce najpopularniejsze są etykiety samoprzylepne oraz termokurczliwe. Pierwsze z dwóch wymienionych rodzajów pojawiły się w latach siedemdziesiątych XX wieku i całkowicie zdominowały rynek. Dekadę później w Polsce funkcjonowało około 20 producentów takich etykiet, jednak gwałtowna inflacja pod koniec lat osiemdziesiątych nie sprzyjała rozwojowi rynku drukarni. Po rozkwicie gospodarczym w latach dziewięćdziesiątych zaczęły pojawiać się nowe surowce oraz metody produkcji. Obecnie na rynku funkcjonuje ponad 200 producentów różnych rodzajów etykiet, dzięki czemu klienci mają spory wybór. Etykiety najczęściej stosowane są w następujących branżach: spożywczej, chemicznej, kosmetycznej i farmaceutycznej. Więcej na temat etykiet można przeczytać na stronie https://unilogo-drukarnia.pl/technologia/etykiety-samoprzylepne.
Rodzaje etykiet
Na rynku można znaleźć następujące rodzaje etykiet:
- Tradycyjne, klejone na mokro, które są obecnie stosunkowo rzadko używane, ponieważ używane są z klejem i są mało nowoczesne.
- Samoprzylepne, czyli nalepki, które fabrycznie wyposażone są w klej, dzięki czemu można je z łatwością nakleić na dany produkt.
- Termokurczliwe, czyli etykiety shrink sleeve, stosowane przez tych producentów, którym zależy na innowacyjności i pokryciu całego produktu etykietą oraz dopasowaniu jej do kształtu opakowania.
- Wielostronicowe, na których można umieścić sporo tekstu, stosowane są najczęściej w przypadku kosmetyków lub leków.
Etykiety można także podzielić ze względu na użyty materiał, a wśród rodzajów wyróżnia się:
- Termiczne etykiety, które mogą być wykonane z papieru matowego lub dwustronnie powlekanego.
- Termotransferowe etykiety, stworzone z kalki żywicznej.
- Etykiety foliowe, wyprodukowane z różnych folii i plastiku.
Warto pamiętać o tym, że wybór konkretnej etykiety powinien zależeć od tego, jakie produkty firma ma w swojej ofercie. Przykładowo, w przypadku leków odpowiednie są etykiety samoprzylepne i wielostronne, natomiast w przypadku butelek i kosmetyków dobrze sprawdzą się etykiety termokurczliwe. Ten ostatni rodzaj jest także odpowiedni do produktów o nieregularnych kształtach. Każdy, kto prowadzi sklep stacjonarny lub internetowy, powinien poświęcić chociaż chwilę na wybór odpowiednich etykiet, które będą zawierały wszystkie potrzebne informacje, a jednocześnie będą prezentowały się innowacyjnie, elegancko i przyciągną wzrok konsumentów. Etykiety są wizytówką produktu i powinny być unikalne i naprawdę ciekawe. Przy projektowaniu i produkcji etykiet warto skorzystać z usług profesjonalnej drukarni.